De geschiedenis van de reisverzekering Andere verzekeraars namen in de markt snel een positie in. Mondial Assistance werd in 1974 in Frankrijk opgericht. Vandaag behoort het merk tot de Duitse3 Allianz-groep onder de naam Allianz Global Assistance. Inter Partner Assistance – vandaag Axa Assistance –, een dochteronderneming van de Franse verzekeraar – werd opgericht in 1998. Andere bedrijven volgden4 dit voorbeeld, zoals Ethias (voormage OOB). Ook de ziekenfondsen bieden hun leden sinds de jaren zeventig bijstand in het buitenland, maar dan enkel op het gebied van medische bijstand. Een aanbod in volle ontwikkeling Sinds de verkoop van de eerste contracten halverwege de jaren zestig, heeft de sector een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt. Oorspronkelijk dekte de Nieuwe uitdagingen in een digitaal tijdperk bijstand mogelijke gezondheids- en repatriëringskosten Volgens een studie van de beroepsfederatie die opgelopen waren tijdens een tijdelijk verblijf in Comeos verklaarde 62% van de Belgen in 2017 een5 het buitenland. Geleidelijk aan werd het aanbod reis- of vrijetijdsproduct online te hebben gekocht. uitgebreid naar andere waarborgen die gelinkt Dit veralgemeend gebruik van het internet in de waren aan de reissector, met verzekeringsproducten toeristische sector bevestigt een nieuwe trend: de zoals bagageverzekeringen, tussenkomst naar terugkeer van de individuele reiziger. Veel toeristen aanleiding van vertragingen van vluchten, organiseren zelf hun reizen, zoeken de beste prijs, reisannuleringsverzekeringen, enz. vergelijken de aanbiedingen op het web ongeacht hun leeftijd en hun reisduur. De verkoopmethoden zijn eveneens geëvolueerd. Oorspronkelijk ging het om individuele contracten, Voor reisverzekeringsspecialisten is de digitalisering afgesloten door een persoon of een familie voor een must geworden: klanten kunnen nu op elk een specifieke reis. Het stijgende massatoerisme moment online met hun smartphone een verzekering heeft geleid tot de nood om wereldwijde contracten afsluiten. Digitale technologie maakt het mogelijk aan te bieden die alle reizen van een reiziger om nieuwe verzekerden aan te trekken en hun dekken gedurende één jaar. Vervolgens werden er loyaliteit op te bouwen. Maar ze versterkt ook collectieve contracten ontwikkeld, onderhandeld de verwachtingen van de klanten. In het tijdperk met touroperators, kredietkaartmaatschappijen, waarin alles ogenblikkelijk moet gebeuren en er een autofabrikanten, luchtvaartmaatschappijen, enz. overaanbod aan informatie is, eisen ze een steeds snellere, efficiëntere en gepersonaliseerde service. Een andere uitdaging voor reisverzekeringen is de “shared mobility”, o.a. met de opkomst van de carpooling, huurwoningen die gedurende een seizoen gedeeld worden, enz. Zo zijn er steeds 3 . www.magroup-online.com meer uitdagingen die nieuwe middelen vereisen om 4 . De Verzekeringswereld, februari 2014 tegemoet te komen aan de actuele digitale en mobiele 5 . www.febelfin.be noden van de reizigers in een steeds globalere wereld. 6