De markt van de reisbijstand en de reisverzekering Corporate assistance voor de ondernemingen De globalisering van de economische activiteiten, samen met de toenemende opportuniteiten om de wereld rond te reizen, heeft ook gevolgen voor de ondernemingen. Aangezien zakenreizen ook niet zonder risico’s zijn, sluiten veel bedrijven verzekerings- en bijstandsproducten af om hun werknemers (al dan niet samen met hun gezin) te beschermen in geval van medische problemen in het buitenland en ervoor “Om verder te kunnen groeien, zal het nodig te zorgen dat ze snel terug hun werk opnieuw kunnen zijn steeds beter in te spelen op de digitale opnemen. verwachtingen van de consument: advies en preventie via sociale netwerken, via videochats Zo bestaan er verschillende soorten pakketten, van of videoconsultatie, ons netwerk van artsen en all-in-formules tot op maat gemaakte contracten, die ziekenhuizen over de hele wereld online zetten, specifiek gericht zijn op managers, zelfstandigen, vrije enz. Toegankelijkheid, overal en op elk moment, beroepen, kmo’s en grote bedrijven. is meer dan ooit een must.” Het segment groeit: in België zijn er naar schatting meer Jan van Heel dan 50.000 werknemers met een businesscontract. En7 Chief Marketing & Digital Transformation Officer we merken op dat bedrijven nog meer geneigd zijn om Europ Assistance België zich tot een makelaar te richten dan individuen.8 Bedrijven willen een flexibel, modulair product dat Tot slot, laatste scenario: om hun werknemers extra eenvoudig te beheren is (bijvoorbeeld een verzekering salarisvoordelen te bieden, onderhandelen sommige voor een bepaald aantal personen, maar niet bedrijven met de verzekeraar/bijstandverlener over nominatief wegens de turnover). De premies worden een specifiek product, goedkoper dan op de markt. over het algemeen berekend op basis van een raming In dat geval koopt het personeel zijn eigen bijstands- van het aantal reisdagen, die na één jaar wordt verzekering, maar tegen voordeligere voorwaarden gecontroleerd. De bijstand kan worden uitgebreid tot die vooraf met de werkgever onderhandeld werden. voertuigen, familieleden en privéreizen. De “corporate assistance” evolueert net zoals voor Een andere optie: sommige bedrijven hebben personeel particulieren ook naar meer technologie, samenwerking met weinig mobiliteit, maar willen hun werknemers – in en maatwerk. Diensten en concepten nemen toe, hun verloningspakket – een reisverzekering/reisbijstand met nieuwe verwachtingen en behoeften van de aanbieden, vergelijkbaar met wat er wordt gedaan voor klanten op het gebied van verzekeringen en bijstand hospitalisatieverzekeringen. De verplaatsingen van alle in het buitenland. medewerkers zijn in dit geval verzekerd. 7 . Cijfers Europ Assistance, 2017 8 . In 2017 werd 72% van de businesscontracten niet-leven onderschreven via een makelaar, onderzoek Assuralia 2018, www.courtierenassurances.be/blog/ 16