66% van de Belgen hebben in 2018 online een beoordeling gepost over hun hotel, restaurant, huurwoning, … producten op de markt die aangepast zijn aan de specifieke behoeften van deze jonge reizigers: een verzekering voor Working Holidays, voor internationaal vrijwilligerswerk, enz. Hoewel steeds meer jongeren op reis gaan (96%),2 denken ze er niet altijd aan om zich te beschermen tegen potentiële problemen: 37% van de jongeren vertrekt zonder bescherming of reisverzekering. Het risicobewustzijn komt pas op wanneer ze als koppel reizen of kinderen krijgen. Deze cijfers zijn eveneens een ontwikkelingspotentieel voor de sector. De 70-plussers, een nieuwe generatie reizigers Aan de andere kant van de leeftijdspiramide werkt de stijging van de levensverwachting in onze westerse Trends 2018: reizen heeft de wind landen een nieuw type reizigers in de hand: de actieve in de zeilen ouderen. “Er ontstaan nieuwe behoeften, bijvoorbeeld bij mensen van meer dan zeventig jaar die (al dan 63% van de Belgen verklaarde in de zomer van niet voor humanitaire doeleinden) naar Malawi 2018 op reis te willen gaan, 3 procentpunten meer afreizen of op trekking gaan in Nepal”, legt Wauthier dan in 2017. Robyns van Assuralia uit. Deze categorie reizigers biedt verzekeraars en bijstandsverleners ook nieuwe En het gemiddelde vakantiebudget van een gezin uitdagingen en nieuwe mogelijkheden. voor de zomer van 2018 stijgt met 6% en bereikt 2.318 EUR. Een digitale en gedeelde economie De gedeelde economie De duur van de vakanties neemt toe (23% van de We stellen ook het ontstaan vast van nieuwe Belgen vertrekt 3 weken of meer) en tegelijkertijd is consumptie- en mobiliteitsgewoontes, zoals de stijgt het aantal reizen (één Belg op vier is van plan systemen die het mogelijk maken om een voertuig te meerdere keren per jaar op reis te gaan). delen (auto’s, fietsen of zelfs elektrische scooters) of zelfs om woningen onderling uit te wisselen. Of het nu De bestemmingen van onze landgenoten blijven gaat om een louter dienstverlenende aanpak tussen voornamelijk Europees (78%), met Frankrijk voorop particulieren of om echte business, deze formules (34%), gevolgd door Spanje (19%) en Italië (12%). dagen de verzekeringswereld uit omdat ze nieuwe risico’s met zich brengen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld Bron: Europ Assistance, Vakantiebarometer 2018, enquête als iemand in een gedeelde auto naar een belangrijke onder 16 .000 mensen in 10 Europese landen waaronder België afspraak reist en de auto een technisch probleem heeft? Wie is er verantwoordelijk, wie moet er verzekerd zijn? Het platform dat het voertuig ter beschikking heeft gesteld, de bestuurder, de passagier? Deze platforms, zoals die van de time sharing, doen nieuwe uitdagingen en marktopportuniteiten ontstaan, en 1 . Les Échos, 23 november 2017 bijstandsmaatschappijen zijn zich hiervan bewust. 2 . Mondial Assistance, Baromètre OpinionWay 2016 De reisbijstand en de reisverzekering 23