30% van de Belgen koopt zijn reisbijstand online Hoe kopen de Belgen hun reisbijstand staat zich te positioneren als dagelijkse hulpverlener van of reisverzekering aan? hun cliënten. 42% Zoals in verschillende andere domeinen, is de ontwikkelingvan vergelijkingswebsites van verzekeringsproducten Op het internet 28% bovendien een ander nieuw fenomeen, dat nog niet wijdverspreid is in België maar zich wel uitbreidt in Europa Dojor zich te begevenbi een makelaar(Frankrijk, Verenigd Koninkrijk). Jonge consumenten,die kritischer en prijsbewuster zijn, willen het aanbod 13% onderling vergelijken en hun verzekering online kunnen Door zich te begeven aankopen, in een soort van “dynamic packaging”. Ze naar een reiskantoor kopen verschillende producten afzonderlijk aan op het 9% internet om zo hun reis samen te stellen. Reisverzekeraars Door zich te begeven naar moeten zich dus aan dit nieuw aankoopgedrag aanpassen een bank of bankkantoor om geen kansen te verliezen. 7% Telefonisch De reisbijstand in enkele cijfers 2%Tijdens een pechverhelping In 2017 boekte Tak 18 “Reisbijstand” op de Belgische markt volgende resultaten (alle soorten 9% van bijstand samen): Andere Bron: Kwantitatief onderzoek Vakantiebarometer Europ Assistance 2018● Ontvangen oproepen: 1.220.612 ● Geopende dossiers: 462.568, met een piek in De verzekeringssector kan de groeiende trend van de juli (bijna 8.000 medische dossiers en meer dan e-commerce niet ontlopen. Dit is zeker het geval voor 5.000 technische dossiers) reisverzekeringen of reisbijstand, die gemakkelijker onderschreven worden dan andere producten (zoals ● Werkgelegenheid: 358 voltijdsequivalenten in de levensverzekeringen of vastgoedverzekeringen). De operationele diensten, met een piek in juli (428) meeste annuleringsverzekeringen worden afgesloten en augustus (416) wanneer de reiziger online een vakantie of een vervoer boekt (bij touroperators, luchtvaartmaatschappijen, enz.). ● 81,6% van de medische reisbijstandsdossiers De reisbijstand heruitgevonden door digitale betreffen gevallen die in het buitenland zijn voorgevallen ontwikkelingen Door gebruik te maken van de nieuwe digitale ontwik- ● De technische bijstand (pechverhelping) stelt kelingen, verrijken de reisbijstandsmaatschappijen hun 83,9% voor van het aantal geopende dossiers. aanbod en lanceren ze tools en applicaties om de contactpunten met hun verzekerden te vermenig- Bron: Cijfers Assuralia 2017 vuldigen en de procedures te vergemakkelijken. De diversificatie van hun activiteiten naar snel groeiende 4 . www.arceuropegroup.com markten zoals conciërgediensten, bijstand op afstand 5 . Meer dan 167.000 reizigers hebben in 2016 hun Europese Ziekteverzekeringskaart gebruikt (bron: www.lavenir.net) (tele-assistance), thuiszorg of preventie, stelt hen in 6 . www.mutas.be De reisbijstand en de reisverzekering 15