Editoriaal De reisbijstand en de reisverzekeringen danken hun ontstaan, meer dan 50 jaar geleden, aan de ontwikkeling van het wegvervoer, de weginfrastructuur, de hotels en het toerisme en aan de noodzaak om tegemoet te komen aan de behoeften van reizigers die almaar talrijker werden en zich verplaatsten voor hun ontspanning of voor hun werk naar bestemmingen dichtbij of veraf . Intussen spreekt men van een ecosysteem op wereldniveau met een sterk geëvolueerde dienstenaanbod en in permanente ontwikkeling . De verschillende marktspelers hebben overal ter wereld netwerken uitgebouwd en maken gebruik van indrukwekkende logistieke en medische middelen, dankzij geëngageerde teams en betrouwbare partners . De globalisering, de digitalisering van de economie, hogere levensverwachtingen, … De bijstandsverleners en reisverzekeraars zijn zich bewust van de grote maatschappelijke veranderingen die we meemaken . Ze ontwikkelen nieuwe tools en producten voor een zeer divers publiek dat sterk onderhevig is aan de veranderingen van de reisgewoontes . Met de publicatie van deze tweede katern hebben wij tot doel onze kennis van deze boeiende sector met u te delen, een sector waarin de menselijke factor van essentieel belang is . We wensen u veel leesgenot! Fernando Diaz CEO Europ Assistance België “Met meer dan 2 miljard potentiële reizigers per jaar, is de mobiliteit in de wereld in volle ontwikkeling. Ons DNA mag dan nog sinds 1963 niet veranderd zijn, wij reiken constant nieuwe oplossingen aan onze klanten om moeilijke of stresserende situaties op te lossen. Deze permanente zoektocht naar oplossingen plaatst onze klant centraal in de waarden van ons bedrijf dat zorg voor hem draagt, beschikbaar en betrouwbaar blijft zonder complexe procedures.” De reisbijstand en de reisverzekering 3