De toekomst van de reisverzekering De reisverzekering, op weg naar de toekomst Nieuwe reisgewoontes, economische mobiliteit, hogere levensverwachting, digitalisering, kunstmatige intelligentie . . . De verzekerings- en bijstandsmarkt staan voor talrijke uitdagingen . Elk ervan is echter een opportuniteit om zich verder te ontwikkelen . De mens zal wellicht nooit reizen van het één naar het ander melkwegstelsel, maar het internet van de voorwerpen, autonome auto’s, geconnecteerde woningen en de Big Data maken nu Nieuwe reisgewoonten al deel uit van ons dagelijks leven . De verandering van de reisgewoonten werkt de We zijn vandaag getuigen van grote transformatie in de hand van verzekerings- en bijstands producten. We reizen steeds verder, veranderingen die de toekomst van de wagen ons steeds meer buiten de gebaande paden, reisverzekering en de reisbijstand zullen ontdekken landen waar we noch de cultuur, noch de taal van kennen en waar de risico’s groter lijken. bepalen . Als gevolg daarvan willen consumenten zich beter beschermen. We reizen ook vaker, voor korte periodes (citytrips, ‘midweeks’, ‘nanobreaks’, ‘short ski’s’, ...). Die korte en soms ongeplande verblijven dragen ook bij tot het succes van de reisverzekering en in het bijzonder van de annuleringsverzekering. Een veranderend consumentengedrag De jongeren en de economische mobiliteit Naast de vrijetijdsbesteding ontwikkelen zich nieuwe vormen van economische mobiliteit die beantwoorden aan de verwachtingen van de millenials. Grote bedrijven internationaliseren niet enkel hun activiteiten, maar ook hun Human Resources en hun zoektocht naar nieuwe talenten. Als reactie op deze trend die1 Het percentage van jongeren eind jaren negentig ontstond, moedigden diverse die jaarlijks op reis gaan academische en institutionele programma’s de 96% mobiliteit van studenten, stagiairs, werkzoekenden en vrijwilligers aan. Om op deze evolutie in te spelen, brengen verzekeraars en bijstandsmaatschappijen 22