De toekomst van de reisverzekering De digitalisering bevordert de segmentatie... De digitalisering, nieuwe IT-tools en de ontwikkeling van applicaties stellen bedrijven, ongeacht hun activiteitsector, in staat om hun klanten beter te leren kennen en hen steeds meer maatwerk te bieden door hun product- of dienstenaanbod te segmenteren. Zo kunnen spelers op het gebied van reisverzekeringen geleidelijk nicheproducten aanbieden, gericht op bepaalde soorten consumenten met specifieke behoeften: op basis van hun leeftijd, hun profiel of het soort reis dat ze maken. ... en de ontwikkeling van nieuwe tools Tegelijkertijd maakt de digitalisering het mogelijk om tools en applicaties aan te bieden die het contact met polishouders en de procedures vergemakkelijken, in Transparantie het bijzonder bij een schadegeval. Vandaag de dag is het dankzij mobiele applicaties mogelijk om een De digitale technologie is een transparant bijstandsdossier te openen en op te volgen zonder instrument ten dienste van de verzekerden. een telefoongesprek te voeren met de verzekeraar/ bijstandsverlener. Bij Europ Assistance zijn naar Zo zijn er – zoals in andere sectoren – verge- schatting reeds enkele duizenden dossiers geopend lijkingssites voor verzekerings- en bijstands- en opgevolgd via de mobiele applicatie. Mobiele3 producten. Er zijn ook toepassingen die het toepassingen maken het ook mogelijk om nieuwe mogelijk maken om de verschillende verzekerings- diensten aan te bieden: gepersonaliseerd reisadvies, polissen van een persoon te vergelijken en de consultatiediensten op afstand, enz. In de nabije reeds gedekte risico’s op te lijsten (ziekenfonds, toekomst zal de verzekerde beelden van het voorval kredietkaart, hospitalisatieverzekering of eigen waarmee hij geconfronteerd wordt, in real time verzekering, enz). kunnen doorsturen en gebruik mogen maken van een rechtstreekse tussenkomst. Deze aanpak maakt het mogelijk om een reisverzekering of een bijstandsverzekering af te In deze relatie tussen verzekeraar en verzekerde stemmen op de behoeften van de klant en, indien is de evolutie van de digitale toepassingen zeker een nodig, bijkomende waarborgen te bieden bovenop troef, maar ook een uitdaging. Consumenten hebben de reeds gedekte waarborgen. immers een steeds grotere en snellere toegang tot informatie. Zij verwachten een onmiddellijke dienst- verlening en zijn in toenemende mate van plan een actieve rol te spelen in de producten en diensten die zij consumeren, met inbegrip van het dossierbeheer 3 . https://pro.largus.fr/ en de besluitvorming. 4 . Reglement 2015/758 van het Europees Parlement en van de Raad van 29 april 2015 bettreffende de vereisten inzake de Zo beïnvloedt de digitale transformatie zowel het hele ontvangst per type voor de ontplooiing van het eCall-systeem parcours van de eindklant als zijn relaties met erkende in de wagens op basis van de dienst 112 met wijziging van de richtlijn 2007/46/CE dienstverleners. 5 . L’Argus.fr, 13 juni 2018 24