De markt van de reisbijstand en de reisverzekering Een complexe markt met talrijke marktspelers Dankzij de ontwikkeling van steeds De marktspelers meer diensten en innovaties, zijn reisverzekeringen en reisbijstand Algemene Maatschappijen maatschappijenverzekerings- gespecialiseerdin reisbijstand in volle bloei . Verschillende actoren bespelen de automobiel- Ziekenfondsen markt: grote verzekeringsgroepen clubs natuurlijk, maar ook reisbijstands- organisaties, automobielclubs, zieken- fondsen en diverse andere spelers die Actore( n in vrije dienstverleningreiskantoren, banken, vrije dienstverleningen aanbieden uitgevers van kredietkaarten, …) (reisbureaus, luchtvaart maatschappijen, banken en krediet kaart instellingen, ) . Een ecosysteem in volle bloei De markt van reisverzekeringen en reisbijstand telt De verkoopkanalen zijn eveneens heel een grote verscheidenheid aan producten en spelers, waarvan sommige internationaal actief zijn of zeer divers, met als Belgische bijzonderheid brede verzekeringsactiviteiten hebben. dat de makelaar er een essentiële rol Dit ecosysteem komt niet als dusdanig voor in speelt ondanks de ontwikkeling van de Europese verzekeringsnomenclatuur. De de online verkoop . activiteiten zijn overwegend verdeeld over twee verzekeringstakken: tak 18 “Bijstand”, die de1 activiteiten op het gebied van reisverzekering en bijstand omvat, en tak 16 “Diverse financiële verliezen”, die de activiteiten op het gebied van annuleringsverzekering, insolventieverzekering, e.d. omvatten. Omwille van deze segmentatie zijn er over deze sector geen precieze marktcijfers te vinden, die in 2017 in België op ongeveer 350 miljoen euro geschat wordt.2 Reisbijstand is er het belangrijkste onderdeel van. Volgens de laatste cijfers van Assuralia zijn de Gemiddeld budget van een Belgisch inkomsten van de bijstandssector in 2016 ten opzichte gezin voor de zomervakantie 2018 van 2015 met 5,9% gestegen tot 248 miljoen euro. € 2.318 Terwijl de reisbijstand in het buitenland toeneemtnaarmate mensen meer en meer reizen, hechten Bron: Europ Assistance, Vakantiebarometer 2018 consumenten ook meer belang aan de interventies 12