1,9 week De gemiddelde verblijfsduur in de zomer in 2018 De nabije toekomst . . . Autonome voertuigen, eCall: de toekomst ligt Nieuwe risico’s voor reizigers? in datatransmissie Sinds 1 april 2018 moeten alle nieuwe voertuig-4 Klimaatveranderingen, natuurrampen, onveilig- modellen die op de Europese markt worden gebracht, heid, ... In de toekomst zal de lijst van omstandig- uitgerust zijn met het eCall-noodoproepsysteem dat heden die door de reisverzekering gedekt zijn, de hulpdiensten in staat stelt om sneller op de plaats zonder twijfel langer worden. van het ongeval aan te komen. Dit automatisch oproep systeem wordt ingeschakeld door de activering Na de uitbarsting van de IJslandse vulkaan van de airbag, maar kan ook handmatig aangestuurd Eyjafjallajökull in 2010 worden verzekeraars steeds worden bij minder ernstige problemen, autopech, meer geconfronteerd met natuurverschijnselen die enz. Het geeft essentiële informatie door, zoals duidelijke gevolgen voor de reizigers hebben. de geolocatie, het aantal passagiers of de ernst van de botsing. Hetzelfde geldt voor de medische repatriëring na een daad van geweld in het buitenland Voor verzekeraars en bijstandsverleners bevordert (bijvoorbeeld na een terroristische daad). het wijdverbreid gebruik van hulpsystemen aan boord van de voertuigen een nieuw soort relatie met de verzekeringnemers die nu rechtstreeks contact met Ruimtetoerisme, mythe of werkelijkheid? de onderneming kunnen opnemen via de eCall. Het Is dit een nichemarkt zonder toekomst voor een biedt ook nieuwe perspectieven, o.a. op het gebied handjevol gefortuneerde klanten? Niet zo zeker... van anticiperende ondersteuning en onderhoud.5 Naast de projecten van Virgin Galactic en haar charismatische oprichter Richard Branson zijn er nog Ten slotte, als we naar de toekomst kijken, kunnen andere grote spelers actief: Boeing werkt aan de dergelijke technologieën worden toegepast op het ontwikkeling van “space taxis” die astronauten, maar menselijk lichaam en ons ooit in staat stellen om uiteindelijk ook toeristen, naar het Internationale rechtstreeks een noodoproep te versturen en onze Ruimtestation zullen vervoeren. Jeff Bezos, oprichter medische gegevens door te geven via een eenvoudige van Amazon en Blue Origin, en Elon Musk, de baas computerchip die in ons lichaam is verwerkt. van Tesla en oprichter van SpaceX, vechten om de eerste schepen te bouwen die de passagiers in de De mobiliteitsuitdagingen van de toekomst ruimte zullen sturen. Autonome auto’s en vrachtwagens, en onbemande treinen zijn al een realiteit. De laatste tests rond Verschillende ruimteliften of parabolische vlucht- hypersonische reizen, waardoor men Sidney vanuit projecten staan op het punt om ontwikkeld te Londen na twee uur vliegen kan bereiken, zijn meer worden. En het Europees Ruimtevaartagentschap dan veelbelovend. En de Hyperloop, de trein van de werkt aan het concept van Moon Village of eerste toekomst, zou een snelheid van 1.200 km/u moeten ruimtestad op de maan. Wanneer is de teleportatie bereiken zodat men van San Francisco naar Los aan de beurt? Angeles in minder dan dertig minuten kan reizen. In deze innovatiegolven zullen verzekerings- en bijstandsmaatschappijen de kaart van de proactiviteit moeten uitspelen om hun klanten te helpen. Die klanten zullen tegelijkertijd zowel chauffeur, passagier, voertuig als voertuigfabrikant kunnen zijn. De reisbijstand en de reisverzekering 25